Nyttig info

AVFALL/SØPPEL

Borettslaget har egne søppelrom for husholdingsavfall og papir. Oslo kommune har innført kildesortering så vi oppfordrer alle beboere til å kaste avfall i korrekte poser etter gjeldende regler. Annet avfall som møbler, gjenstander, farlig avfall etc må beboere selv sørge for at blir innlevert til kommunens gjenbruksstasjoner. Glass-/metall- beholdere finnes oppe ved T-banestasjonen. Hensettelse av gjenstander i søppelrom og i borettslagets fellesarealer vil bli fjernet og det er innført gebyr på kr. 1000,- for ekstra-jobb og kostnader styret får med å fjerne dette.

BALKONGER, INNGLASSING

Balkongene er å betrakte som felleseie. Det skal ikke gjøres endringer som regnes som fasademessige endringer. Det skal heller ikke monteres og/eller oppbevares gjenstander som ikke naturlig hører til på en balkong. Noen av andelene har innglasset balkongene. Det gjøres oppmerksom på viktigheten av at de som ønsker å utføre dette må følge retningslinjene gitt for innglassing av balkonger. Dvs at det er påbudt med overrislingsanlegg i taket. Balkongstagene må males med brannhemmende maling, det lille mellomrommet mellom balkongens betongplate og fasade (som er dekket med et beslag) må tettes med isolasjon, for eksempel Glava. Ettermontering kan bestilles av leverandøren av balkongene Sagstuen AS tlf. 95002800 eller e-mail: post@sagstuen.no

BRANNINSTRUKS

Vi er alle ansvarlig for brannsikringen i borettslaget.

Alle skal:

Ha 1-2 godkjente røykvaslere i leiligheten. Husk å teste røykvaslerne et par ganger i året. Ha godkjent slukkeutstyr, d.v.s enten godkjent brannslange som er tilkoblet, eller godkjent 6 kg pulverapparat. Gjøre deg kjent med branninnstruksen som du finner nedenfor.

1. Gjør deg kjent med følgende: Rømningsveier (fra bolig er trapperom rømningsvei) Nærmeste manuelle brannmelder (i korridorer) Nærmeste håndslokker/brannslange (i kjøkkenbenk)

2. Hvis brann oppstår: Hvis mulig, prøv å slukke Lukk dører (-også til nabo) og vinduer Sørg for å komme deg selv i sikkerhet. Hjelp barn og andre som har behov for assistanse. Heis skal ikke benyttes. Trykk på manuell brannmelder om alarmen ikke allerede er utløst og ring brannvesenet på telefon 110 Manuell melder vil aktivisere brannalarmen og aktivisere trykksetting i trapperommet.

3. Hvis brannalarmen går: Lukk dører og vinduer Iverksett evakuering Dersom trapperommet er blokkert av røyk, forbli i leiligheten med dør lukket og vent på assistanse.

4. Samlingsplass Alle samles på utsiden av blokken.

Brannalarmsentralen ved inngangspartiet melder fra hvor i bygget alarmen er utløst eller hvor hvor brann er detektert , sjekk området om det er falsk alarm. Hvis det er tvil om alarmen er falsk, skal brannvesenet alarmeres på telefon 110.

VÅR ALARM VARSLER IKKE BRANNVESENTET AUTOMATISK

BRANNSIKRINGSUTSTYR

Ifølge forskrift om brannforebyggende tiltak og branntilsyn skal alle boliger ha minst en godkjent røykvarsler, samt manuelt slokkingsutstyr i form av enten pulverapparat eller brannslange. Det er borettslagets ansvar å anskaffe og montere utstyret, mens det er andelseier som har ansvaret for å kontrollere at utstyret er i orden. Dersom utstyret er defekt, meldes dette skriftlig til styret. Brannslokningsapparat og røykvarsler(e) i den enkelte leilighet tilhører borettslaget. Utstyret skal derfor være igjen i leiligheten dersom du flytter. I vårt borettslag finnes 1 stk brannslange i kjøkkenbenk, 1 røykvarsler i entreen samt en større varmevarsler i entreen, denne går direkte til brannalarmsystemet for hele blokken. Det er derfor viktig at hvis denne alarmen utløses må den ikke under noen omstendigheter røres, skrus på, det vil få følger for brannvarslingsystemet vårt. Vi har opplevd å få ekstra kostnader for tilbakestilling av reparatør i flere tilfeller og ser oss derfor nødt til å belaste andelseierene for dette. Husk å teste den vanlige røykvarsleren jevnlig og bytt batterier minst 1 gang pr. år.

DUGNAD

Borettslaget gjennomfører årlig vårdugnad. Det oppfordres at alle beboere møter og hjelper til med diverse opprydding, oljing av terrassedekke og vårpuss av borettslaget. I fobindelse med dugnaden bestiller borettslaget avfallscontainere til fri benyttelse for beboere.

DYREHOLD

Det skal søkes skriftlig til styret før en eventuell anskaffelse av dyr. Lufting av dyr skal skje utenfor borettslagets eiendom.

FELLESAREALER MELLOM BLOKKENE

Vi har store fellesområder mellom blokkene i byggets 1.etg. Dette er tredekket areal og lydnivået kan til tider bli høyt på dette området. Det er derfor ikke tillat med sykling/balllspill og støyende bråk/lek på dette området da lyden slår tilbake mellom blokken til stor sjenanse for andre beboere. Det oppfordres til beboere med barn om å overholde dette. Lek på fellesarealer må ikke føre til unødvendig støy til sjenanse for andre beboere, foreldre har ansvar for tilsyn med egne barn. Lek på fellesarealer skal ikke forekomme etter kl. 20.00 (alle dager). Sykling, bruk av sparkesykkel og ballspill på fellesarealer er ikke tillatt.

FJERNVARME

Borettslaget er tilknyttet fjernvarmeanlegg fra Hafslund Fjernvarme. Oppvarming følger utetemperaturen og går automatisk i tråd med varmekurven som er fastsatt av Hafslund Fjernvarme. Det oppfordres til å benytte termostatrattet på radiatorene for å justere varmetilgangen, blir det for varmt i leiligheten er det bedre at man skrur temperaturrattet noe ned til et lavere tall. Under vinterhalvåret oppfordres det til å lufte i kortere perioder. Det er viktig at radiatorene ikke slås helt av, dette i kombinasjon med kald luft ved lufting kan føre til frost-spreng i radiatorene og frostsikringene i radiatorene sprenges. Dessverre har vi opplevd dette med store vannskader som en konsekvens. Beboere er selv ansvarlig for å påse at dette ikke inntreffer, grov uforstand og ignorering av dette vil kunne føre til at beboere kan bli økonomisk ansvarlig for følgeskader ved en eventuell vannlekkasje da forsikringsselskapet ikke dekker dette.

FORRETNINGSFØRER

Borettslaget benytter USBL som forretningsfører. Har du spørsmål vedr. betaling av felleskostnader etc. vennligst ta kontakt med USBL Tlf. 08725. Vår rådgiver er Cathrine Vogt Bugge. cathrine.vogt.bugge@usbl.no

FORSIKRING

Borettslaget har tegnet bygningsforsikring hos Gjensidige.
Polisenr. 79854371. Dette gjelder forsikring av bygningsmassen. Alle beboere må selv sørge for å tegne egen innboforsikring som dekker skade i egen andelsleilighet .

FREMLEIE

Styrets praksis i fremleiesaker

Det som vanligvis omtales som "fremleie", kalles i den juridiske verden for "bruksoverlating". Mange forhold rundt dette er regulert i Burettslagslova. Styret har valgt å følge den praksis som trekkes opp i loven.

§ 5-3 sier at uten godkjenning fra styret kan andelseieren ikke overlate bruken av boligen til andre ut over det som følger av §§ 5-4 til 5-6. Disse paragrafene regulerer tre ulike varianter av fremleie:

§ 5-4. Overlating av bruken når andelseigaren sjølv bur i bustaden. Ein andelseigar som sjølv bur i bustaden, kan overlate bruken av delar av bustaden til andre.

§ 5-5. Overlating av bruken for opp til tre år. Med godkjenning frå styret kan andelseigaren overlate bruken av heile bustaden til andre for opp til tre år dersom andelseigaren sjølv eller ein person som nemnt i § 5-6 første ledd nr. 3, har butt i bustaden i minst eitt av dei to siste åra. Godkjenning kan berre nektast dersom brukarens forhold gir sakleg grunn til det. Godkjenning kan nektast dersom brukaren ikkje kunne blitt andelseigar.

§ 5-6. Overlating av bruken med særleg grunn (1) Andelseigaren kan elles med godkjenning frå styret overlate bruken av heile bustaden dersom:

1. andelseigaren er ein juridisk person, eller

2. andelseigaren skal vere borte mellombels som følgje av arbeid, utdanning, militærtjeneste, sjukdom eller andre tungtvegande grunnar, eller

3. ein medlem av brukarhusstanden er andelseigarens ektemake eller slektning i rett opp- eller nedstigande linje eller fosterbarn av andelseigaren eller ektemaken, eller

4. det gjeld bruksrett som nokon har krav på etter ekteskapsloven § 68 eller husstandsfellesskapsloven § 3 andre ledd.

(2) Godkjenning kan berre nektast dersom brukarens forhold gir sakleg grunn til det. I tilfelle som nemnt i første ledd, kan godkjenning nektast dersom brukaren ikkje kunne blitt andelseigar, jf. § 4-4.

Styret har vedtatt at man i fremleiesaker i vårt borettslag vil følge de bestemmelser som følger av lovens tekst. Det vil si at dersom det ikke foreligger særlige grunner (ref. § 5-6), vil fremleie ikke bli godkjent ut over tre år og med forutsetning at andelseieren har bodd i boligen minst ett av de to siste årene (§ 5-5).

GENERALFORSAMLING

Avholdes normal i løpet av mai mnd. Varsel om innkallelse og saker til behandling blir sendt ut i god tid. Styret er hele tiden på jakt etter nye kandidater til styret, har du interesse, lyst og tid til å bli med i styrearbeidet kan du eventuelt sende en mail til styret.

GRILLING

P.g.a. brannfaren så er det totaltforbud mot bruk av kullgrill i hele borettslaget. Gass- og elektriske griller er tillat.

IN-ORDNING

IN-ordning lar andelseiere nedbetale hele eller deler av fellesgjelden sin når de selv måtte ønske. Usbl har etablert og administrerer en slik ordning for borettslaget. Det er mulighet for nedbetaling 2 ganger per år; 15. mars og 15. september- minimum kr 100 000,- per nedbetaling, så fremt ikke all restgjeld skal nedbetales. Det tilkommer et administrasjonsgebyr per nedbetaling. Les mer her.

LEILIGHETSNUMMER

Leilighetsnummeret er unikt for din leilighet og er også i tråd med bolignummeret fra folkeregisteret. Alle leilighetene/postkassene er merket med korrekt bolignummer fra folkeregisteret. Ved henvendelse til styret/forretningsfører så benyttes kodene 3 foran leilighetsnummeret for blokken i Grenseveien 54 og kode 4 foran leilighetsnummeret blokken i Grenseveien 52.
Eks. 3/403 (leilighet H403 i Grenseveien 54 eller 4/205 – leilighet H205 i Grenseveien 52. Leilighetsnummeret finner du på giroen med husleiebetalingen.

NØKLER

Borettslaget har såkalte systemnøkler som kan benyttes i dører til søppelrom, sykkelboder, takterraser, boder og dører til leilighetene. Borettslaget har også låsbrikker som skal benyttes til inngangsdør til borettslaget, samt dører inn til garasje og ut/inn av kjøreport i Garasjen. Bestilling av nye nøkler/låsbrikker gjøres via styret. Send oss en mail med informasjon så blir nøkler bestilt og sendes da i oppkrav til den enkelte beboer. Kostnadene med dette må beboeren selv dekke. Når det gjelder låsbrikker er det viktig at beboere noterer seg nummerene på brikkene, ved tap av brikke kan vi fra nummeret slette denne av systemet og gjøre den inaktiv for bruk. Trenger du automatisk portåpner til garasjen kan dette bestilles via garasjestyret. E-mail: HasleTorgGS@outlook.com Kostnaden for portåpner blir fakturert den enkelte andelseier. For øvrig får man tilgang til garasjen med samme nøkkel som til inngangspartiene

OPPUSSING AV LEILIGHETER

Enhver oppussing som innebærer byggtekniske endring av røropplegg/elektriske arbeider/nedsenking av tak/fjerning av vegger skal kun utføres av godkjente og faglærte håndverkere og følge sikkerhetskravene satt av gjeldende byggtekniske lover og forskrifter. Endring/tetting av byggets ventilasjonsanlegg eller montering av motoriserte kjøkkenvifter er ei heller tillat. Større oppussingsarbeider må meldes fra til borettslagets styre. Beboere som ikke overholder disse krav vil kunne holdes økonomisk ansvarlig for byggtekniske avvik, feil og mangler som blir avdekket og må sørge for tilbakeføring til opprinnelig godkjent standard. Borettslagets styre kan ved tvil kreve dokumentasjon og kontroll av utførte byggtekniske endringer.

PARKERING

Borettslaget har egne parkeringsplasser i garasjeanlegget i kjeller. Garasjeanlegget er et eget sameie sammen med borettslaget Hasle Torg I. De fleste leilighetene har egne parkeringsplasser, noen også med egne boder i tilknytning til disse. Parkeringsplasser kan ikke selges/leies ut til andre enn beboere i borettslaget, det er dermed ikke tillat å leie ut til utenforstående. Feilparkering av biler på borettslagets eiendom (utenfor innganger) og i garasjeanlegget vil føre til borttauing uten forvarsel. Stopp utenfor inngangspartiene tillates kun for kortere tid i forbindelse med av-/på-lessing etc.

POSTKASSESKILT

Dette kan bestilles av styret for at vi skal få et enhetlig skiltsystem, eller på posten.no eller skiltservice.com Postkasseskiltene skal være hvite med sort skrift , standard postkasseskilt til sandbergkassen – 58x94mm. Lapper og andre måter å merke postkassen tillates ikke og vil bli fjernet. Kostnader til skilt dekkes av den enkelte beboer.

RADIATORER

Hvis radiatoren din ikke avgir varme, er det godt mulig at det er luft i rørene. Du kan selv lufte radiatoren. Hvis du ikke har radiatornøkkel, kan du kjøpe dette i de fleste butikker som selger jernvarer og vvs (F.eks. Jernia, Biltema, Clas Ohlson, Kjell) Husk radiatornøkkel og noe til å samle opp vannet som kommer ut.
Skru lufteskruen (mot klokken) med radiatornøkkelen til du hører at det siver ut luft. NB: Pass på at du ikke skrur lufteskruen helt ut!
Hold en bolle, glass eller lignende under lufteskruen slik at du fanger opp vannet som kommer etter luften.
La vannet renne helt til det kommer en jevn stråle, før du stenger igjen lufteskruen. Da er all luft ute.

RENHOLD

Borettslaget har en driftsavtale med Absolutt Rent som sørger for renhold av korridorer/trappeoppganger 1 gang pr. uke . De sørger også for renhold av vinduer/dør ved inngangspartiet ved behov. De er her på onsdager og det oppfordres at beboere tar inn sine dørmatter for å lette arbeidet for renholdsmedarbeiderene. Dersom du opplever at vaskingen i fellesarealene (trapper og gang) ikke er tilfredsstillende utført, kan du sende en e-post til styret.

RINGEKLOKKE

Endring av navn på ringetablået kan ordnes av vår vaktmester. Send en mail til styret eller ta kontakt med vaktmesteren.

SIKRINGSSKAP

For blokken Grenseveien 52 befinner sikringsskapene seg i sykkelboden. For blokken Grenseveien 54 befinner sikringsskapene seg i bod i 1. etg, første dør til høyre. Nøkkel til sikringsskapene er distribuert og følger andelsleilighetene så vennligst påse at disse ikke forsvinner. Type nøkkel til skapene er Eldon nøkkel LSK 503.

SYKKELBOD

Borettslaget disponerer to sykkelboder rett innenfor garasjedøren i blokkene. Disse skal benyttes primært til sykler og skal ikke benyttes til oppbevaring av andre eiendeler. Dørene inn til sykkelboden skal alltid være låst.

TAKTERRASSER

Borettslaget har egne takterrasser til benyttelse av beboere. Festing, bråk og forsøpling på takene og i borettslaget generelt er ikke tillat.

VAKTMESTER

Borettslaget har en driftsavtale med Norsk Eiendomsadministrasjon AS som borettslagets vaktmester. Avtalen innebærer at vaktmester skall utføre følgende oppgaver:

Regelmessig sjekk av borettslagets tekniske anlegg/dører og låser.
Måke/strø utenfor blokkene.
Klippe gress om sommeren.
Skifte lyspærer i fellesområdene.

Følgende inngår ikke i avtalen, og blir belastet ekstra:
Fjerning av søppel som er hensatt utenfor søppelkontainere i søppelrommet eller annet sted på fellesområdene.
Vasking av gulvet i søppelrommet fordi beboere har kastet flytende avfall i søppelkontainerne.
Plukking av søppel som ligger på bakken.
Husk at alle kostnader som påløper ekstra må belastes husleien. Hjelp oss å holde husleien lav, og sørg for at vi slipper ekstrakostnader pga tankeløshet.
Har du spørsmål til vaktmester kan du finne kontaktinfo på KONTAKT i menyen.

VENTILASJON

Borettslaget har såkalt balansert ventilasjon. Luften sirkulerer via kjøkkenviften. Det er derfor ikke tillatt å montere motoriserte kjøkkenvifter, dette vil få konsekvenser for ventilasjonen i hele bygget. Ventilasjonen av badet styres automatisk slik at avtrekket øker når relativ luftfuktighet er høy og reduseres når luftfuktigheten er lav. Ønsker du å installere tørketrommel må denne ha kondensutskiller. Det er heller ikke tillatt å gjøre endringer i ventilasjonssystemet i forbindelse med fjerning av vegger eller oppussing av andelene da dette kan få følger for ventilasjonen i hele bygget.